warme ontmoetingsplaats
Individueel onthaal in de instapklas en eerste kleuterklas. Kinderen kunnen elke ochtend worden afgezet en opgehaald in de klas. Zo is er tijd voor een gesprek met de juf en een rustig afscheid. We proberen zo de overgang tussen het leven op school en het leven in het kinderdagverblijf vloeiend te laten verlopen.
Open onthaal: jonge kinderen krijgen eerst tijd om even te spelen en te landen voordat ze beginnen aan een gestructureerd kringmoment.
Vaste routines en voorspelbaarheid (daglijn, kindje van de dag) zorgen voor een veilig gevoel in de kleuterklas.
Dagelijks snoezelmoment bij de jongste kleuterklassen, telkens na de middagspeeltijd: ontprikkelen, tot rust komen, voor sommigen zelfs een kort dutje, ... het zorgt voor minder stress en nieuwe energie.
In de instapklas heeft elke kleuter een fotoboekje met leuke foto's van zijn/haar familie of vertrouwde figuren. Dit boekje zorgt voor vertrouwdheid, maar stimuleert ook het contact en gesprek tussen kinderen onderling en de leerkracht. Het geeft kinderen een veilig gevoel dat het thuisfront gekend én welkom is.
Ruimte voor toonmomenten tijdens de hele schoolcarrière van je kind: in de kleuterschool nemen kleuters vaak foto's of voorwerpen (bv. in de verjaardagstas) mee om iets van zichzelf te tonen aan de klas. In de lagere school zijn er vaak toonmomenten ingebouwd in de klaswerking (bv: toppertje van de week) waarbij een kind in de kijker wordt gezet.
Ontmoetingsmomenten met ouders: meermaals worden er koffiestops georganiseerd in de ochtend, maar ook na school zijn er regelmatig gezellige ontmoetingsmomenten (schoolfeest, grootouderdag, kerstdrink, kijkdag, ...) en elke ochtend en avond zijn leerkrachten bereikbaar voor een gesprekje met de ouders op de speelplaats.
Kinderen in de grote wijzer kunnen reeds voor het belsignaal naar de klas gaan. Dit geeft hen de kans om de dag rustig te starten en een individueel contact met de leerkracht te hebben.
geëngageerd en verbonden team
nabijgelegen bos
lokale gemeenschap
opvoedingsproject
christelijke inspiratie
ervaringsgerichte leermomenten
uitdaging
structuur
sociale vaardigheden
leren leren
ICT
sport
creativiteit
wereldoriëntatie
kwaliteitsvol taal- en rekenonderwijs
communicatie
Samenwerking
zorgwerking
gelijke onderwijskansen
hoge betrokkenheid van (groot)-ouders